Nowa Mazda 3 na rynku europejskim

Nowa Mazda 3 na rynku europejskim

Oto zupełnie nowa Mazda 3, w wersji nadwozia typu hatchback, zaprezentowana podczas targów w Los Angeles w 2019 r., a także podczas tegorocznych targów międzynarodowych w Genewie.

Dla japońskiego producenta samochodowego to ważna premiera – Mazda 3 należy do najlepiej sprzedających się modeli na światowym rynku. Poprzez wprowadzenie na rynek nowego stylu w postaci nowej odsłony filozofii Kodo oraz rozwiązania nazwanego Skyactiv-Vehicle Architecture, spółka dąży do poprawy wyników sprzedaży. Nowa Mazda 3 wprowadza ulepszone rozwiązanie, nazwane Skyactiv-X SPCCI.

SPCCI to skrót od nazwy Spark Plug Controlled Compression Ignition – nowy proces spalania, który łączy najlepsze cechy silnika benzynowego i Diesla, zapewniający mniejsze spalanie i niższa emisję dwutlenku węgla, cechujący się dobrymi parametrami. Inżynierowie Mazdy są zdania, że silnik wziąć brzmi i zachowuje się jak silnik benzynowy, ale moment obrotowy jest charakterystyczny dla silnika Diesla. Silnik z technologią Skyactiv-X SPCCI jest prawdopodobnie jednym z największych osiągnięć dokonanych przez Mazdę w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Nowa Mazda 3 ma napęd, który charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i bardzo niską emisją, ale nie są to pełne hybrydy. Mazda wprowadza nowy system M Hybrid, niemniej jest do jedynie „łagodna hybryda” (ang. mild hybrid). Na rynku europejskim nowa Mazda 3 będzie oferowana w czterech wariantach silnikowych, takich jak:

– silnik Skyactiv – G o pojemności 1,5 l

– silnik Skyactiv – G o pojemności 2,0 l

– silnik Skyactiv – X SPCCI o pojemności 2,0 l

– silnik Skyactiv – D turbodiesel o pojemności 1,8 l

Model Mazda 3 będzie dostępny także w Ameryce Północnej i w krajach położonych w strefie surowego, zimnego klimatu, z i-Activ AWD. Napęd na cztery koła zastosowany w modelu Mazda 3 będzie dostępny w Wielkiej Brytanii pierwszy raz, choć na rynku europejskim będzie dostępny w krajach alpejskich (m.in. w Szwajcarii) oraz w krajach skandynawskich. Napęd na cztery koła według zapewnień producenta jest o 60% bardziej efektywny niż wcześniej.

Wnętrze Mazdy 3 zostało wykonane z wysokiej jakości materiałów. System informacyjno – rozrywkowy MZD Connect został zaktualizowany. Teraz obejmuje również obsługę cyfrową iDrive, co ułatwia korzystanie z tych funkcji. Kierownica zyskała dodatkowy cal, dla lepszego prowadzenia. Wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala również został ulepszony. Słupki A są węższe, co zapewnia lepszą widoczność. System stereo Bose złożony z co najmniej ośmiu głośników będzie dostępny w standardzie.

Model pojawi się w salonach marki w Europie w maju 2019 r. w cenie wynoszącej około 23.000 funtów brytyjskich, ok. 26.000 euro, co stanowi równowartość ok. 112 tys. złotych.