News

Toyota przedstawia elektrycznego SUV-a bZ4X jako swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd

Japoński producent samochodów Toyota w końcu znalazł się w gronie tradycyjnych producentów samochodów, które teraz dywersyfikują się na produkcję pojazdów elektrycznych. Wcześniej wypuściła koncepcyjny samochód w pełni elektryczny, ale teraz poszła o krok dalej, prezentując swój pierwszy w pełni elektryczny samochód, zwany bZ4X. Podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju na początku tego roku Toyota zaprezentowała bZ4X jako samochód koncepcyjny, chociaż wtedy niewiele o nim wiedziano.

Toyota zapewniła teraz lepsze oświetlenie, pod względem specyfikacji, nowego całkowicie elektrycznego SUV-a, bZ4X. Należy zauważyć, że Toyota już wcześniej oferowała w Chinach pojazdy całkowicie elektryczne, bZ4X jest pierwszym pojazdem z napędem akumulatorowym z platformą dedykowaną dla pojazdów typu BEV i przeznaczonym na rynek globalny.

Jak zostało to odzwierciedlone podczas odsłonięcia koncepcji, „bZ” oznacza „ponad zero”, co jest strategią elektryfikacji Toyoty i submarką dla nadchodzącej linii pojazdów elektrycznych. bZ4X niewiele różni się od tego, co widzieliśmy w wersji koncepcyjnej. Ma tylko kilka zaktualizowanych funkcji i nadal ma ostre linie i agresywny design. Pojazd jest wyposażony w pakiet akumulatorów 71,4 kWh o zasięgu 500 km (310 mil) w wersji z napędem na przednie koła i 460 km (286 mil) w wersji SUV-a z napędem na wszystkie koła. Wersja z napędem na przednie koła ma pojedynczy silnik o mocy 150 kW, podczas gdy wersja z napędem na wszystkie koła ma silnik o mocy 80 kW na każdej osi, aby zapewnić większą moc.

Toyota wyposażyła bZ4X w wiele imponujących funkcji. Samochód jest zdolny do dwukierunkowego ładowania w celu zapewnienia pojemności pojazdu do domu. Opcjonalny dach fotowoltaiczny zapewnia wspaniałe opcje dla bZ4X. Toyota twierdzi, że dach fotowoltaiczny może generować energię elektryczną równoważną 1800 km przejechanego dystansu rocznie. Patrząc na to z odpowiedniej perspektywy, oznacza to, że panel słoneczny oferuje równoważną moc co najmniej trzech baterii pod względem zasięgu jazdy.

Kolejną opcjonalną funkcją w bZ4X jest kierownica w kształcie skrzydła, zapewniająca lepszą widoczność. Według producenta ma system steer-by-wire, który umożliwia jeden ruch. Zablokuj do zamka jest ustawiony na około 150 stopni, aby uzyskać większą szerokość i kontrolę nad kierownicą.

System bZ4X kontroluje ruch opon, aby zapewnić stabilność w trudnych sytuacjach drogowych i nierównych drogach lub gdy włączony jest asystent pasa ruchu. Funkcja uchwytu One-motion zapewnia więcej miejsca na nogi i ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Elektryczny SUV bZ4X pojawi się po raz pierwszy na rodzimym rynku Toyoty w połowie 2022 roku. Oczekuje się, że więcej szczegółów na temat cen i globalnej dostępności bZ4X zostanie opublikowanych później.